Forbrugerombudsmanden har politianmeldt seks diskoteker for at have markedsført alkohol til mindreårige på Facebook - heriblandt Temabar i Viborg. Når virksomheder retter deres markedsføring mod unge under 18 år, er enhver form for omtale af alkohol forbudt.
Forbrugerombudsmanden har politianmeldt seks diskoteker for at lægge opslag op på Facebook om diskotekernes arrangementer med billeder eller omtale af alkohol. Samtidig stod der ”16+” i opslagene, som ifølge Forbrugerombudsmanden signalerede, at målgruppen for arrangementerne også var 16-17-årige.
Og det er imod loven.
Enhver form for omtale af alkohol er nemlig forbudt, hvis en reklame retter sig mod unge under 18 år. Forbuddet gælder både, hvis hensigten er at markedsføre alkoholholdige produkter, og hvis alkohol bliver brugt som virkemiddel til at sælge andre produkter, som fx at tiltrække gæster under 18 år til et diskotek.
Fx skrev et af diskotekerne:
”Fik du ikke nok om onsdagen? Eller er du bare til gratis FADØL Så har du nu mulighed for at pleje tømmermændene, ved at gøre den endnu vildere. […] Fri fadøl den første time! […] FRI FADØL DEN FØRSTE TIME (22-23) […] ALDER: 16+ (med mindre du er 15, og har sidste skoledag)”.
Diskotekerne bliver ikke fritaget for strafansvar, fordi de ikke udskænker alkohol til personer under 18 år, da det er selve markedsføringen af alkohol overfor mindreårige, der er ulovlig.
Det er foreningen Alkohol og Samfund og Alkoholreklamenævnet, som har klaget til Forbrugerombudsmanden over diskotekerne.
Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen, udtaler i en pressemeddelesle.
”Retter diskotekerne deres reklamer mod unge under 18 år, må alkohol ikke indgå i markedsføringen. Overtrædelse af forbuddet politianmelder vi, fordi hensigten med forbuddet er at beskytte de unge.”
Udover Temabar i Viborg er følgende diskoteker også blevet politianmeldt af Forbrugerombudsmanden:
- Dr. Emils i Marielyst (1 opslag)
- Mona i Maribo (1 opslag)
- Temabar i Vejle (5 opslag)
- One i Fredericia (3 opslag)
- Retro i Helsingør (22 opslag)